sobota, 27 sierpnia 2011

Tęgoskór pospolity - fałszywa trufla

     Tęgoskóry przypominają ziemniaka. Są twarde i zazwyczaj występują w grupach. Podobne są do purchawki, lecz mają grubą, chropowatą skórę. Te na zdjęciu spotkałem na skraju sosnowego młodnika. Interesujący jest miąższ tych grzybów. U młodych okazów jest on liliowy, potem staje się granatowy, w końcu prawie czarny, by wreszcie rozpaść się na proszek, rozsiewając zarodniki. Tęgoskór jest grzybem słabo trującym, mimo to zdarzało się, że fałszowano nim potrawy z truflami. Robiono to oczywiście dla pieniędzy. Cena tych grzybów jest bardzo wysoka. W polskim sklepie internetowym sprzedawane są trufle i przetwory z truflami. Dla przykładu: słoiczek białych trufli o wadze 8 dag kosztuje ponad 600 zł. Przeliczyłem, że kilogram tych grzybów kosztowałby 8240 złotych. W Polsce również znajdowano trufle: w Borach Tucholskich, na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej i w lasach na granicy województw łódzkiego i śląskiego.

 
gdzie rośnie tęgoskór pospolity?

Tęgoskór pospolity


     Grzyb ten ma kulisty owocnik o średnicy od 3 do 14 cm i związany jest z podłożem pękiem sznurów grzybni. Wyglądem przypomina ziemniaka. Skórę ma twardą i mocną, u dojrzałych osobników popękaną. Występuje od maja do listopada w różnych siedliskach, nie tylko w lasach. Przylega do warstwy gleby, lub nawet jest w niej częściowo zagłębiony. W Polsce grzyb ten jest pospolity. Czasem występuje masowo na małym obszarze.Tęgoskóra można pomylić z purchawkami. Bywa źródłem zatruć. 


fałszywa trufla, grzyb, gdzie rośnie?

purchawka kartoflana, kurzawka, bycze jaja

Scleroderma citrinum

jak wygląda tęgoskór?

tęgoskór - właściwości

Fotografie: Wiesław Zięba



Zobacz również:


              




17 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Koło Domu: Tęgoskór Pospolity - Fałszywa Trufla >>>>> Download Now

      >>>>> Download Full

      Koło Domu: Tęgoskór Pospolity - Fałszywa Trufla >>>>> Download LINK

      >>>>> Download Now

      Koło Domu: Tęgoskór Pospolity - Fałszywa Trufla >>>>> Download Full

      >>>>> Download LINK Sz

      Usuń
  2. Jak byłam mała to uwielbiałam purchawki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nadepnięta purchawka robiła puf!
    Wiem, tak się nie powinno robić..
    Ładną mają fakturkę. Ładne są.

    A trufle, oliwa truflowa, smak wakacji i lepszego czasu!

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja z kolei wiele razy czytałam i słyszałam, że w Polsce nie ma w ogóle prawdziwych trufli... A tu nagle dowiaduję się że są, i to całkiem niedaleko mojego miasta :) Z blogów jednak można się dużo dowiedzieć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. w Polsce trufle ??? kurcze musze dokladnie ten temat sprawdzic.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak wynika z opisu to dwie gdy miałem 8 lat wykopałem takie w lesie ale zdeptałem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba już coś takiego w lesie widziałem.

    OdpowiedzUsuń
  8. cena kosmiczna!

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, ja te grzyby zbieram, suszę, jem, i żyję. Jem go od dziecka! Jest to grzyb JADALNY! Ze względu na jego wyjątkowy aromat i smak używa się go głównie do sosów mięsnych. Najlepszy jest wtedy, gdy przechodzi z fazy brązu do czerni - mięsisty i najmocniej pachnie! Tniemy go na plastry i suszymy, ale przed tym obieramy ze skóry. Potocznie grzyby te nazywane są (ja również je tak nazywam) - TRUFLĄ!!! Po ususzeniu można go zmielić i używać do kanapek z serem lub też do zup.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :)Pamiętam, że moja babcia też dodawała tego grzybka do sosu. Dwa plasterki wystarczyły, a aromat był nieziemski... żadne borowiki nie są w stanie dać takiego smaku jak ten grzybek.

      Usuń
    2. Tak było , nauczył nas tego leśnik w latach 60 - ątych. Wyraznie powiedział że grzyb może być szkodliwy , dodawaliśmy często do sosów . Same grzyby , pokrojone w talarki , wyrzucało się przed podaniem dania.

      Usuń
    3. Owszem, to grzyb jadalny, w małych ilościach. Używany jest do sosów, jako przyprawa, ale nie należy dodawać go za wiele. Ma korzenny ciekawy zapach i smak, grzyb ten może zaszkodzić po 1 po alkoholu po 2 osobie wrażliwej po 3 dzieciom, bywa źródłem lekkich zatruć w dużych ilościach. Zbieram.

      Usuń
  10. dokładnie wiem,gdzie rosną takie grzybki....dokładnie w Borach Tucholskich niedaleko Czerska

    OdpowiedzUsuń
  11. Akurat niedawno byłem we Francji na południowo zachodnim wybrzeżu. I chciałem się przejść po lesie za grzybami i sporo właśnie widziałem tego typu grzybów, lecz niebylo nikogo kto by mógł potwierdzić o bezpieczeństwo tego grzyba więc wrzuciłem te próbne co zebrałem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Koło Domu: Tęgoskór Pospolity - Fałszywa Trufla >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Koło Domu: Tęgoskór Pospolity - Fałszywa Trufla >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Koło Domu: Tęgoskór Pospolity - Fałszywa Trufla >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawianie komentarza i zapraszam ponownie.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.